Ga verder naar de inhoud

Sorteerpunten

In sommige wijken komt de ophaalwagen niet langs maar helpen we je met je afval met een sorteerpunt. Aan de sorteerpunten kan je overdag je huishoudelijk afval deponeren wanneer je dat wil. Je moet je afval niet bijhouden tot de inzameldag.

Selecteer hier je gemeente en adres en krijg meteen alle correcte informatie.

We houden je gegevens niet bij. Ze worden uitsluitend gebruikt om je de meest correcte informatie te kunnen tonen.

Met je badge betaal je voor je afval

Vraag je badge aan:

Je krijgt je eerste badge gratis (of twee als je dat wil). Voor we ze opsturen, moet je ze wel opladen met minstens 20€ voor het eerste gebruik. Je krijgt de betaalgegevens in de bevestigingsmail van je registratie. Wanneer we dat geld hebben gekregen, sturen we je de badge met de post.

Gebruik je badge:

Elke keer dat je restafval of gft deponeert, betaal je met je badge. Zorg dat er altijd voldoende geld op je badge staat. Wanneer je saldo te laag is, kan je het sorteerpunt niet gebruiken. We sturen je twee herinneringen: de eerste als je 5€ op je badge hebt, de tweede bij 2€. Je kan de herinneringen per sms of per mail ontvangen. Gebruik bij je overschrijving altijd jouw unieke betalingsreferentie.

Let op: als je geld stort, staat het pas na enkele dagen op je badge. Wacht niet te lang.

Hulp nodig?

Check even de veelgestelde vragen hieronder, voor al je andere vragen over de sorteerpunten kan je op weekdagen tussen 8 en 17 uur bellen naar het gratis infonummer 0800 10 17 4. Of je kan mailen via de knop hieronder. We helpen je met plezier.

Waarom?

Aan de sorteerpunten kan je overdag je huishoudelijk afval deponeren wanneer je dat wil. Je moet je afval niet bijhouden tot de volgende inzameldag. Bovendien zullen de ophaalwagens enkel nog passeren om de grote containers van het sorteerpunt te legen. Dat zorgt voor minder lawaai, verkeersoverlast en CO2-uitstoot.

Afvalsoorten

Ook in het sorteerpunt moet je goed sorteren

Gft: Voedingsafval en groente- fruit- en tuinafval
Pmd
: Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons
Papier en karton
: Proper papier, zonder folies
Glas
: Proper en leeg glas

Restafval: alleen niet-recycleerbaar afval

Misbruik

Het is ten strengste verboden afval te deponeren naast of in de omgeving van de sorteerpunten, ook wanneer een sorteerpunt defect is. Dat is sluikstorten.

Bij misbruik kan je een GAS-boete krijgen tot 350€ per overtreding en kan de toegang tot het sorteerpunt worden verboden.

Voor wie?

De sorteerpunten zijn alleen voor de gezinnen die in de buurt wonen. Je moet een badge hebben om het sorteerpunt te gebruiken.

Openingsuren

Om overlast te vermijden, mag je de sorteerpunten enkel gebruiken tussen 7u en 22u.

Defect?

Als een sorteerpunt defect is, bel dan op weekdagen tussen 8 en 17 uur naar de gratis servicelijn op 0800 10 17 4 of mail ons. We lossen storingen zo snel mogelijk op.

Veelgestelde vragen

Wat als de container vol is?

De container registreert hoeveel afval er wordt achtergelaten. Wanneer de container bijna vol is, wordt de ophaalfirma automatisch verwittigd zodat de container op tijd geleegd kan worden.

Moet ik zakken gebruiken?

Voor restafval moet je zakken gebruiken, maar dat hoeven geen officiële betaalzakken te zijn.
Gft kun je in een bio-afbreekbaar zakje doen of los deponeren in de inwerptrommel.
Pmd deponeer je per stuk in de inwerptrommel. Respecteer de sorteerregels.
Papier en karton deponeer je via de gleuf. Verklein grote kartonnen dozen.

Wat als ik mijn badge kwijt ben?

Ga naar het burgerportaal, klik op 'een extra badge aanvragen' en vul het formulier in. Je krijgt zo snel mogelijk een nieuwe badge met de post. Een nieuwe badge kost 5€. Dat bedrag wordt afgehouden van je saldo.

Wat als ik verhuis?

Ga naar het burgerportaal, klik op 'ik verhuis' en vul het formulier in. Je badge wordt geblokkeerd en je krijgt het geld binnen de maand teruggestort. De nieuwe bewoner moet zelf een nieuwe badge aanvragen via het digitaal loket.